« JOHNNY POWERS INTERVJUAS | Se alla | ELVIS PRESLEYS TRUMMIS D.J. FONTANA INTERVJUAS » |
I del 1 av intervjun med Jan Kotschack - son till Radio Nords grundare Jack Kotschack - fick vi veta hur piratradiostationen kom till, förplaneringen och hur press och politiker reagerade.
I andra och sista delen berättar Jan Kotschack om livet ombord på Bon Jour, lyssnarsuccén och hur stationen tvingades upphöra.
Sänds torsdag den 11 mars kl. 10.00 med repris på söndag 14 mars kl. 11.00.
Reklamförbudet i radio upphörde 1993 sedan närradiostationerna Radio Nova i Vagnhärad och Radio KLR i Kungsbacka (numera Radio Nostalgi) från barrikaderna tvingade fram nya regler genom att i strid mot gällande lag sända reklam. KLR påverkade riksdag och regering i direktintervjuer och kunde med sina 40 000 veckolyssnare i Kungsbacka och delar av Göteborg ge uttryck för uppfattningen att det var dags att modernisera radioutbudet.
Lagen om privat lokalradio (PLR) tillkom den 22 september 1993 och de kommersiella kanalerna startade upp så småningom under 1994 efter att ha avvaktat utan att ta aktiv del i att forcera fram den "fria radion". KLR medverkade genom Royne Nilsson till bildandet av Radioutgivareföreningen och skrev dess stadgar. NRJ (Energy), Mix Megapol, Radio Rix och Bandit Rock har således enbart dragit fördel av detta förarbete.
Sverige och Albanien var de länder som intill dess fortfarande hade reklamförbudet kvar.
Läs mer under "Historien" i länklisten ovan.